Kynoterapia to najbardziej naturalny sposób „ przemycenia ” trudnych, czasem żmudnych ćwiczeń wspomagających rozwój maluchów z pomocą odpowiednio wybranych i przygotowanych psów. Dzieci nie lubią wykonywać „suchych” gestów, za którymi nic się nie kryje. Pies daje możliwość wykonania ćwiczeń w naturalny sposób i jednocześnie okazania uczuć.
Podczas zajęć wykonuje się wiele rodzajów ćwiczeń i zabaw, które mają służyć podstawowemu celowi kynoterapii- wszechstronnemu rozwojowi podopiecznego. Spotkania z psem dostarczają pozytywnego ładunku emocjonalnego, satysfakcji z obcowania z psem.
Pies pomaga w terapii ,oraz edukacji dziecka.
Edukacja z psem ma na celu usprawnienie sfery intelektualnej i poznawczej dziecka, rozwijanie zdolności dzieci do uczenia się. Pies asystuje i motywuje do nauki, zajęcia mają na celu zwiększenie możliwości przyswajania wiedzy. Pies może być bohaterem książki, może pomagać w liczeniu. Z psem łatwiej dziecku nauczyć się liter , wielokrotne powtarzanie psu zwrotek wiersza ułatwia dziecku opanowanie go na pamięć.
Zadaniem psa jest umilenie procesu uczenia się nie tylko zdrowym dzieciom , ale także tym ,o obniżonych zdolnościach edukacyjnych.
Terapia z psem jest to zestaw ćwiczeń zaplanowany na konkretny cel rehabilitacyjny np. terapia logopedyczna z udziałem psa, pedagogiczna , usprawnienie małej motoryki potrzebnej przy pisaniu, czy inne .Terapia charakteryzuje się indywidualną formą podejścia do każdego z uczestników jego możliwości i potrzeb. Terapia jest w pełni dokumentowana, co pozwala na okresowe sprawdzenie skuteczności i doboru metod. Najskuteczniejszą forma są zajęcia indywidualne bądź w grupach 3-5 osobowych.
Każda z form kynoterapii odbywa się za zgodą bądź /na zalecenie lekarza prowadzącego(np. pediatra),który stwierdza brak przeciwwskazań do zajęć z psem, oraz dokumentacji specjalisty ,który opisuje nad czym mamy pracować np.logopeda, pedagog, wychowawca przedszkolny, psycholog).
Zajęcia ogólnorozwojowe z psem sprzyjają:
-wzbudzeniu pozytywnych emocji dziecka
-wyzwoleniu spontanicznej aktywności
-poprawieniu sprawności ruchowej
-normalizacji czucia powierzchniowego i proprioceptywnego ( nad i podwrażliwość)
-rozwijaniu świadomości własnego ciała
-normalizacji napięcia mięśniowego
-poprawie koncentracji uwagi
-wzbogaceniu zasobu słownictwa biernego i czynnego
-poczuciu sprawstwa(samodzielne wydawanie komend psu)
- relaksacji i wyciszeniu emocji
-motywują do podejmowania działań
-dają poczucie bezpieczeństwa i akceptacji- pies nie ocenia,jest przyjacielem
-wpływają wielopłaszczyznowo na zmysły( wzrok, węch ,słuch, dotyk)
Przeciwskazania do prowadzenia zajęć:
-alergia na psa
-otwarte rany
-choroby skóry
-choroby infekcyjne
-pasożyty
-podwyższona temperatura